Communicatie

Communicatie
Tijdens het tweede deel van het traject leggen we de focus op communicatie.
Waarom is communicatie zo belangrijk?
1) Onze kerntaak is reclame en reclame = communicatie.
2) Onze professionaliteit valt of staat met een nauwkeurig gekozen communicatie naar bedrijven (onze klanten) en de consumenten.
3) Binnen ons bedrijf willen we een spontane en open sfeer creëren. Luisteren naar elkaar, een collegiaal contact en een gevoel van vertrouwen kunnen spanningen voorkomen. Een werknemer die zich goed voelt tussen zijn collega's, is een gemotiveerde en een creatieve werknemer!
Veel succes!
Praktisch
- Een deel van de leerlingen is uitgenodigd voor een kort contactmoment om de inhoud van de het eerste deel ('product en beleving') te verduidelijken. Dit moment gaat door op vrijdag 5/6 om 9:15 via volgende knop.
- Wanneer uit je evaluatiemoment bleek dat je de inhoud van het eerste deel ('product en beleving') onder de knie hebt, hoef je het contactmoment niet bij te wonen.
- Je neemt wel de feedback door die je gekregen hebt bij oefening 9 en 10. Die feedback zal op het einde van dit deel zeer nuttig blijken.
- Volg de volgorde van de oefeningen!
- Er wordt hier en daar gewerkt met een correctiesleutel, gebruik die verstandig. Wanneer je de antwoorden gewoon overneemt, zal je in de problemen komen bij de evaluatie op het einde van dit deel.
- Download de werkbundel en druk die af.
- Heb je moeilijkheden met spelling? Gebruik www.woordenlijst.org
- Is Nederlands je tweede taal? Je mag gebruik maken van tools als Google translate.
- Op het einde van dit deel volgt een test. Deze test moet ingediend zijn op vrijdag 5/6 om 20:00.
- Succes!
Oefening 1 - Opwarming & opfrissing
- Bekijk onderstaand filmpje
- Los de bijhorende vragen op in de werkbundel
Oefening 2 - Interne communicatie - WhatsApp
- Maak de oefening in de werkbundel
Oefening 3 - Externe communicatie - Instagram
- Maak de oefening in de werkbundel
Oefening 4 - Briefing
- Bekijk onderstaand filmpje
- Wanneer het filmpje te snel gaat kan je het pauzeren, terugspoelen of opnieuw bekijken
- In jullie werkbundel vinden jullie eveneens een overzicht van wat er gezegd wordt
Oefening 5 - Mutiple choice
- Hou oortjes bij de hand
- Beantwoord alle vragen
- Klik door tot je je score ziet
- Bekijk de correcties
- Onthoud je score
Opgelet!
- Behaalde je 70% of meer? Ga verder met oefening 6 in de werkbundel (oefening 7 hoef je NIET te maken).
- Behaalde je minder dan 70%? Geen nood! Klik dan op de onderstaande knop en bekijk het stappenplan. (Oefening 6 hoef je NIET te maken)
Oefening 6 - Ruzie op het werk
- Maak oefening 6 in de werkbundel
- Als je klaar bent, download je 'Document oefening 6'
- Daarna ga je naar oefening 8
Oefening 7 A - Ruzie op het werk
(volg het stappenplan en maak 7A in de werkbundel)
- Als je klaar bent, download je 'Document oefening 7A'
- Daarna ga je naar oefening 7B
Oefening 7B - Ruzie op het werk
(volg het stappenplan en maak 7B in de werkbundel)
- Als je klaar bent, download je 'Document oefening 7B'
- Daarna ga je naar oefening 8
Oefening 8 - Jij hebt een conflict?!
Voor we mensen in dienst nemen willen we graag kijken hoe ze reageren op bepaalde moeilijke situaties. Dit doen we via een Padlet (zie hieronder).
- Je krijgt een fictieve situatie toegewezen en denkt na hoe je zou reageren.
- Je moet modaliteit gebruiken, je mag kiezen welke.
- Je formuleert 2 aparte reacties!
- Je bent wel verplicht een bepaald taalmiddel te gebruiken.
- Hieronder kan je naast je naam zien welke situatie en welk taalmiddel je krijgt toegewezen.
- Je leest de situatie op de Padlet en daaronder plaats je je reacties.
- Onderaan je reactie vermeld je je naam én welke modaliteit je gebruikt hebt.
- Je gebruikt het taalmiddel dat je moet gebruiken als titel van je post.
- Wanneer iedereen gepost heeft, kan je eens kijken hoe de rest het gedaan heeft!

Oefening 9 - Public relations
Je krijgt enkele zinnen voorgeschoteld. Deze zinnen zijn afkomstig uit de e-mails van collega's naar (mogelijke) klanten. Hoe zou jij dit anders doen?
Ze hebben telkens een modaliteit gebruikt en een bepaald taalmiddel. Wat is de bedoeling
- Je herkent de modaliteit
- Je herkent het taalmiddel
- Je herschrijft de zin
- De zin moet dezelfde modaliteit bevatten, maar een ander taalmiddel.
Nu gaan we kijken of jullie klaar zijn om aan het echte reclamewerk te beginnen!
Druk op volgende knop om de test te maken en dit deel af te ronden.
Deze test moet ingediend zijn op vrijdag 5/6 om 20:00.
Succes!