Reclame

Onze kerntaak
Jullie hebben bewezen dat jullie klaar zijn om de volgende stap te zetten.
Reclame is zeer veelzijdig.
Reclame kan dienen tot verkoop, maar ook tot gedragsveranderingen. Niet iedereen in de reclamewereld is een geldwolf die consumenten probeert te misleiden om koste wat kost producten te verkopen.
Nee, je kan door middel van sterke reclame bouwen aan een betere wereld.
Ook verschillende organisaties die strijden tegen armoede, kanker of dierenmishandeling, enz... hebben nood aan effectieve reclames!
Vandaag dompelen we je onder in die veelzijdige wereld van reclame.
Succes!
Praktisch
- Je zal oortjes nodig hebben.
- Download de werkbundel.
- Volg de volgorde van de oefeningen
- Heb je moeilijkheden met spelling? Gebruik www.woordenlijst.org
- Is Nederlands je tweede taal? Je mag gebruik maken van tools als Google translate.
- Op het einde van dit deel, vul je een exit-ticket in.
- Dit exit-ticket moet ingediend worden op maandag 8/6 om 16:00
- Diezelfde avond om 19:00 ontvang je feedback.
- Afhankelijk van die feedback moet je aanwezig zijn op het contactmoment op dinsdag 9/6 om 9:15
Oefening 1 - Brainstorm
Om je 'brein los te maken' gaan we even brainstormen.
- Denk eens na of je ooit een leuke reclame gezien hebt.
- Staat het spotje/filmpje/... op Youtube?
- Deel het dan met ons op het onderstaande prikbord in de juiste kolom.
- Schrijf je naam bij je post.
- Mijn persoonlijke favoriet kan je alvast vinden op het bord š!
- Beantwoord vervolgens de vraag 'Wat maakt reclame goed volgens jou?'
- Deel jouw antwoord met ons op het onderstaande prikbord in de juiste kolom.
- Schrijf je naam bij je post.
Oefening 2 - Oriƫntering
- Zie werkbundel
Oefening 3 - Oriƫntering II
- Zie werkbundel
Oefening 4 - Briefing
- Bekijk volgend filmpje.
- Wanneer het te snel gaat, kan je het pauzeren, terugspoelen of herbekijken.
- In de werkbundel kan je een overzicht vinden van wat gezegd is.
Oefening 5 - Commercieel, ideƫel of beide?
- Maak onderstaande oefening
- Klik op stop voor je resultaat en ontdek de correcties!
Oefening 6 - Experten aan het woord.
Jens Mortier en Guillaume van der Stighelen zijn twee bekende (voormalige) reclamemakers. Ze hebben tal van succesvolle campagnes gemaakt. Laten we eens luisteren naar wat deze heren te zeggen hebben.
- Bekijk het filmpje.
- Beantwoord de vragen die verschijnen tijdens het filmpje.
- Er verschijnt meteen feedback.
Oefening 7 - Doelgroep
- Maak onderstaande oefening
- Klik op stop voor je resultaat en ontdek de correcties!
- Vul de tip aan in je werkbundel
Oefening 8 - Positionering
- Bekijk het reclamefilmpje van Samsung.
- Beantwoord de vragen in de werkbundel.
- Bekijk het reclamefilmpje van Leffe.
- Beantwoord de vragen in de werkbundel.
Oefening 9 - Briefing II
- Bekijk volgend filmpje.
- Wanneer het te snel gaat, kan je het pauzeren, terugspoelen of herbekijken.
- In de werkbundel kan je een overzicht vinden van wat gezegd is.
Oefening 10 - Positionering II
- Maak onderstaande oefening.
- Klik op stop voor je resultaat en ontdek de correcties.
Oefening 11 - Slogans
- Maak oefening 11 in de werkbundel.
Oefening 12 - Verzin zelf een slogan.
- Ons reclamebureau kan altijd een goede slogan gebruiken.
- Verzin zelf een slogan voor ons reclamebureau en deel het op onderstaand prikbord.
- Vind je het moeilijk om een slogan te verzinnen?
Hier vind je een overzicht van vele Nederlandstalige en Engelstalige slogans, laat je inspireren!
Oefening 13 - Exit ticket
Zo, je hebt het traject doorlopen. Om te kijken of je effectief klaar bent voor je eerste reclameopdracht, gaan we je nog 1 oefenkans bieden. Hier volgt nog feedback op, alvorens je je schrijfopdracht maakt.
- Vul onderstaand formulier in tegen maandag 8/6 om 16:00
- Je krijgt feedback hierop om 19:00 dezelfde dag via e-mail
- In deze mail wordt ook verteld of je aanwezig moet zijn op het contactmoment.
- Dit contactmoment gaat door op dinsdag 9/6 om 9:15 via de link op de pagina 'Schrijfopdracht'.
- Heb je nog vragen? Aarzel dan niet om te mailen naar matthias.verstraeten@student.kdg.be .
Succes!